الجمعة، 4 يوليو 2014

طيب لو أختك ..!



انتشرت الجملة دي في الأمثال مؤخراً و ده راجع لكثرة  المواقف و الآراء التي تتعمد بشكل أو بآخري الأقلل بشكل و حرية البنت في المجتمع ، موضوع التشبيه هنا رغم أنه غير حضري و مش مقبول لكنه فعال جداً في الحكم علي الموقف بمنتهي الموضوعية و المنطقية و بيظهر بشكل فعال الإجابات الصحيحة لأصحاب الآراء أو الموقف ..
سبب المقدمة القصيرة دي هو سؤال لأحد الناس علي موقع أسك و هو " أيه الفرق بين البنت بره و البنت هنا ؟ " .
رد الأستاذ المبجل أن البنات بره بتحضن الرجال في الشارع عادي و تقوله وحشتني و تروح مع البيت و يعقدوا عادي من غير ما الموضوع يوصل لأوضه النوم بينما البنات هنا بيكتبوا بوستات دينية و يرحوا يقبلوا واحد في عربية ربع ساعة و تبقي أخر قذرة و يرحوا يكملوا بوستات دينية و نفس الواحد يرد عليها رد ديني !
أنا أتعصبت و كان لازم أرد علي السطحية المطلقة دي و استخدمت المثال ده رغم رفضي الشديد له لكن لازم أباين مدي التناقض في كلامه مع العلم أني معرفش إذا كان عنده أخوات أصلاً ولا لا .
كتبت كلام كثير أهمه : إن لو لاقيت أختك أو حد من قرايبك بتحضن واحد في الشارع و أخدها طالع علي بيته هل أنت ها تقول بقي أنهم قاعدين في البلكونة بيشربوا شاي و بيأكلوا كيك و بيتكلموا ! ،
أبداً ده أنت ها تطلع فاقد كل أعصابك و تضربها و تهنها و احتمال تموتها!
و هو ده الفرق بين البنات بره و هنا .. الراجل !
الراجل بره مؤمن بحرية البنت حتى لو كانت أخته .. دائماً احتمالاته الأولي نظيفة و كويسه لأنه عاطيها حريتها كاملة فهي مش محتاجه  تكذب و تزيف حقيقتها في بوستات علي الفيس بوك .. و هو نفس الراجل اللي مبيطلبش منها تقابله في السر و تعمل معه حاجة في العربية !
المجتمع هو اللي بيجبر البنات تكذب و تخبي حقيقتها عشان كل واحد فيه بقي حقه يدخل في قراراتها و تصرفاتها و يحطه ليها سقف لكل حاجة من أول الآهل و لحد البواب و الناس في الشارع !
و طلبت منه في رجاء خاص أنه لو معندوهش ردود منطقية علي مواضيع مهمة ميقولهش ولا يرد بها علي حد عشان المجتمع مش ناقص سطحية و – كلاكيع - .
فما كان منه إلا أنه اتهماني أني قلت الذوق و أتطاولت علي أخواته – رغم أني معرفش إذا كان عنده أخوات أصلاً _ و إن كان ممكن أقول المثال علي أي حد تاني و عشان مش ها يتناقش معايا .
أنا جاهزة  لساني طويل لكن مش قللت الذوق
أنا لساني طويل في الحق و وردودي  في صلب الحاجة و مبعرفش أذوق كلامي في الجد
و ضربت المثال ده رغم رفضي له لأنه ها يظهر مدي التناقض في كلامه ، و مكنش ها يبقي له لازمه لو قولت
" أفرض هبة بنت طنط ليلي دخلت شقة واحد كنت ها تفكر أنها قاعدة معه و بيتفرجوا علي برنامج براعم الأيمان ؟ .. كنت ها تقول دي بنت كويسه و عادي ! "
لأنه مش من حقك كواحد متعرفش هبة تتدخل في تصرفاتها و أفعالها ولا حتى تفكر هي دخلت هنا مع مين و بتعمل أيه ، أول ها تقول هي حرة لأنك متعرفهش و متخصكش !
و الرجال مبتتعرفش باللي  بترفضه إلا لما يحصل لحد يخصها .. زي ما قالت لطيفة الزيات في " الباب المفتوح علي لسان عصام

 :
" البنت ضروري تحب وتتجوز على حب، كل بنت، أي بنت، بس مش أختي ولا أختك..أخوات الناس التانيين ..مش كده؟"

أحنا نعجب بتفكير بنات الغرب و حريتهم و شكلهم و تقدمهم و نشجع حريتها و عدم تزيفها لكن أختك و بنتك و قريبتك لا !
 و عشان أوصل وجهة نظري كان لازم أمشي بقاعدة
الضرورات تبيح المحظورات !
الفكرة أن المثال في النهاية مثال مش تتطاول علي حد معرفهوش أساسا و كمان وضحت أنه مثال غير مستحب و اعتذرت عن استخدمه كمان لكن ده للتوضيح .
لكن طلعت غلطانة
و ده صحيح .. غلطت عشان رديت و أتناقشت بعد الامتناع فترة عن كده لأننا معندش ثقافة المناقشة إلا في إظهارك للي قدامك أنه غلط !
غلطانة عشان تصورت أن شخص دي طريقة تفكيره في البنات ها يفهمني ..
و متكلمتش في الموضوع دينياً عشان الدين لله كل واحد عارف الحرام و الحلال ، و أنا مش أهل أني اتكلم دينياً و أقول حرام و حلال
الدين لله .. و الوطن للجميع
و المجتمع هو وطن صغير .. و الوطن مش للمسلمين بس و المسحيين بس و لا لأي ديانة واحدة بس ، ده للجميع .
و رغم أن بره غير متدينين بالمرة إلا أنهم بيطبقه قيم الدين العليا من غير يعرفوها .. الأخلاق و الحرية و حسن النية و سايبني الناس في حالها اللي هي هنا " دع الخلق للخالق - !
حتى لو بره عندهم محرمات كثير فليها مكانها اللي كل واحد بيدخله بمزاجه في النور ، مش بيلف في شوارع ضلمة ولا عربيات عشان يخبيها مش بيضحك علي نفسه .
أنما هنا بقي أحنا بنحاول نضحك علي ربنا عشان أحنا شعب متدين بطبعه !
و في النهاية احترمت نفسي و عملت بلوك .. تقصيراً لمجادلة مش مفيدة و رمضان كريم ..

هناك تعليقان (2):

  1. ايوه للاسف الغلط حلال للبنات الغريبة ولاخته حرام الحرام حرام لكله مش يكون قليل الادب مع البنات التانية واخته خط احمر طبيعى اللى بيعمله مع بنات الناس بيحصل لاخته

    ردحذف
  2. فعلاً
    لو بطلت نتعامل من منطلق أختى و قريبتى لا ، و اللي أقبله علي بنت أقبله ع كل البنات هـ نبدأ نبقي مجتمع سوي

    ردحذف